شهریور ۲۰، ۱۳۸۸

وقت مطالعه( 1984)


1984



رمان 1984 نوشته‌ی "جورج اورول" به عنوان بهترین کتابی که قرن بیستم را به تصویر می‌کشد، انتخاب شد. روزنامه‌ی گاردین در گزارشی، فهرست کتاب‌هایی را که به بهترین شکل، ویژگی‌های قرن بیستم، یعنی پارانویا (کج‌خیالی)، تبلیغات و ‌شعارهای توخالی و جنگ‌های دایمی را نشان می‌دهند، منتشر کرده، که کتاب «1984» نوشته‌ی جورج اورول - خالق "قلعه‌ی حیوانات" - در رتبه‌ی اول این فهرست قرار گرفته است.



http://www.4shared.com/file/53590726/ab35b47c/1984_George_Orwell_Farsi.html

1984نمایش جامعه‌ای با نام “اوسیانیا” است که “برادر بزرگ” بر آن فرمانروایی می‌کند، جامعه‌ای که حتي درون انسان‌ها نیز در آن آرامش ندارند. باید همه‌چیز به نفع قدرت حاکم بازسازی شود. در 1984 با دولتی سر و کار داریم که می‌کوشد تمامی جامعه را به زیر سیطره خویش درآورد. برای این کار “وزارت حقیقت” تأسیس می‌کند، سانسور برقرار می‌دارد، جهت کنترل جامعه سازمان‌های گسترده مواظبت را به راه می‌اندازد و ارشاد توده‌ نافرمان را آغاز کرده، در بازسازی مردم می‌کوشد. در این رژیم کسی را حق اعتراض نیست. هر آن‌کس که قصد توطئه کند و علیه نطام بکوشد، به بند گرفتار خواهد آمد.
در 1984 “وزارت عشق” هم فعال است تا امر جنسی مردم را سامان بخشیده، کنترل کند. عناصر نامطلوب، از جیره عشق و لذت جنسی محروم خواهند شد. “اوبرین” مسئول این وزارتخانه افکار غیر حزبی‌ها را کنترل می‌کند.
1984 جامعه‌ایست که مردم در آن کم‌کم به گلُه تبدیل می‌شوند، آدم‌هایی مسخ‌شده که فکر نمی‌کنند و فرمانبردارند. جامعه‌ای که نیندیشیدن در آن فضیلت است و به ذات مردم تبدیل می‌شود، جامعه‌ای که “برادر بزرگ” در آن به جای همه خواهد اندیشید تا این گلُه را به بهترین زندگی هدایت کند. چنین جامعه‌ای باید همیشه دشمنانی داشته باشد تا احساسات اهالی بر علیه‌شان تحریک گردد. این دشمنان حاسدان “اوسیانیا” هستند. اما تا زمانی که “برادر بزگ” بر آن فرمان می‌راند، چه باک.

رمان 1984 جورج اورول ، بيانگر روحيه اي خاص وهشدار دهنده است . روحيه به تصوير كشيده در اين كتاب، نوميدي نسبت به آينده انسان است وبه همگان هشدار مي دهد كه اگر روند تاريخ تغيير نكند ، انسان ها در سراسر دنيا بي آنكه خود بدانند، خصوصيات انساني خود را از دست مي دهند و به آدم هايي ماشيني و بي روح تبديل مي گردند.

هیچ نظری موجود نیست:

Free Counter and Web Stats